Fitch: a vörös-tengeri szállítási fennakadások miatt várhatóan nem drágulnak a személyautók Európában
Nem várható jelentősebb áremelkedés az új személyautók európai piacán a jemeni húszi lázadók támadásai okozta vörös-tengeri szállítási fennakadások miatt. Ez áll a Fitch Ratings pénteken Londonban bemutatott szektorelemzésében.
Semmiképpen sem valószínűsíthető az új autók árának olyan mértékű megugrása, mint amilyent a koronavírus-járvány után kialakult félvezetőhiány okozott Európában. Erről mutatott be elemzést a nemzetközi hitelminősítő.
A Fitch szakértői közölték: várakozásuk szerint a gyártók „lenyelik” a megnövekedett tengeri fuvarozási költségeket.
A konténeres szállítási díjak januárban több mint kétszeresen haladták meg a novemberit. Azonban még így is 60 százalékkal elmaradnak a 2021-ben mért legutóbbi csúcstól. A logisztikai költségek emelkedését valószínűleg ellentételezi a nyersanyagárak csökkenése. És ez korlátozza a gyártók haszonkulcsára gyakorolt hatást – áll a Fitch elemzésében.
A hitelminősítő szerint akár húsz nappal is megtoldhatja a gyártási menetrendeket a tengeri szállítmányozás átterelése. A Szuezi-csatornától a Jóreménység fokát érintő, Afrikát megkerülő útvonalra kerül át. Ez három naptól két hétig terjedő időtartamú leállásra kényszerít néhány európai gyártót. Az ebből eredő termeléskiesés elérheti a tízezer járművet; ennek legnagyobb része a Teslára jut.
Kattintson a képre és máris indul az online személyi kölcsön kalkulátorunk!
A feltöltött raktárkészletek miatt vélhetően marad a túlkínálat
A Fitch Ratings szerint azonban valószínűtlen, hogy mindez megszüntetné az új autók piacán kialakult túlkínálatot. Az európai gyártók raktárkészletei ugyanis 10-20 százalékkal növekedtek 2023-ban a beszállítói hálózatokban kialakult szűkös keresztmetszetek enyhülésének hatására. Ez a raktárkészlet-helyzet javulás több mint elégséges az átmeneti termelési leállás áthidalására – áll a Fitch Ratings pénteken bemutatott szektorelemzésében.
A cég szerint az elektromos autók európai piacán lassíthatja ugyan az árak csökkenésének folyamatát az importjárművek átmeneti hiánya. Különösen a kínai gyártmányok, illetve a Sanghajban készülő Tesla-modellek esetében. Ez a helyzet azonban valószínűleg rövid ideig tart. És várhatóan nem befolyásolja az elektromos autók egyébként is csökkenő fogyasztói keresletét olyan európai piacokon, mint például Németország.
Új vagy használt autót vásárolnál? Utazást tervezel? Lakásfelújításba vágtok bele? Szükséged van még hozzá plusz pénzre? Add meg a Személyi kölcsön igénylés | Zöldszemélyikölcsön (zoldszemelyikolcson.hu) oldalunkon mekkora összeget szeretnél és mi megküldjük ajánlatainkat!
#személyautók #új #ár #szállítási_díjak #autógyárak
Forrás: MTI