Nagy Márton: európai szintű elektromosautó-vásárlásösztönző támogatást kell indítani
Európai szintű elektromosautó-vásárlásösztönző támogatást kell indítani, mert a zöld átálláshoz ez nélkülözhetetlen. Nyilatkozta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter pénteken a Hungarian Business Leaders Forum (HBLF) 24. pénzügyi csúcstalálkozóján Budapesten.
Az Emberi játszmák címmel megrendezett,
- a geopolitika,
- a globális gazdasági kihívások,
- a mesterséges intelligencia témakörökről szóló tanácskozáson a tárcavezető beavatkozást sürgetett egy európai szintű, közös elektromosautó-vásárlást támogató program indításáról.
Az általános ösztönzőprogramok ideje lejárt. Helyette specifikus programok kellenek – hangsúlyozta, hozzátéve: mivel 2035 után elektromos vagy hidrogénhajtású autót lehet majd eladni, az átállást támogatni kell.
Nagy Márton kiemelte, hogy az elektromos autók elterjedése gyorsul. Számuk megközelítette a 14 milliót 2023-ban, ennek 58 százalékát Kínában értékesítették. Kínában közel 30 százaléka az eladott új autóknak elektromos volt 2022-ben, míg Európában 21 százalék, az Egyesült Államokban pedig alig 8 százalék.
Az állami támogatás szerepe jelentős az elektromos autók vásárlásához kapcsolódva. Eléri világszinten a 30-40 milliárd dollárt, ebben Kína az első, Európa a második. Idén globálisan az állami támogatások elérhetik akár a 100 milliárd dollárt – sorolta.
Kattintson a képre és máris indul az online személyi kölcsön kalkulátorunk!
Az elmúlt években az Egyesült Államok feldolgozóipari beruházásai drasztikusan felgyorsultak. Az amerikai program ösztönzi az elektromos autó-, és akkumulátoripari beruházásokat, és ez akár az európai gyártókapacitások tömeges Amerikába vándorlásával is járhat.
Elmondta, hogy két vezető autógyártó 7 milliárd euró értékben hozna létre három gigagyárat az EU-ban a kínai elektromosautó-gyártási hegemónia megtöréséhez. A beruházáshoz 4,4 milliárd euró piaci hitelt és 1,4 milliárd euró állami támogatást gyűjtöttek. A gyárak Németországban, Olaszországban és Franciaországban lesznek, és 6 ezer embert foglalkoztatnak majd.
Németország elektromosautó értékesítése 8 évig töretlenül nőtt, idén azonban 14 százalékos visszaesést várnak az állami támogatás megszűnése miatt.
Elektromos autók terjedése Európában
Európában az elektromos autók elterjedését több tényező hátráltatja. A magas vételár mellett, ezek közé sorolta a gyors értékvesztést, drága biztosítást, vagy a magas javítási költségeket.
A német autóipar elektromos átállását egyszerre veszélyezteti a globális verseny, a bürokrácia, a magas energiaárak és a pénzügyi nehézségek. A német autóipar egyre kevesebb embert foglalkoztat, miközben az Egyesült Államok növeli az autóipari munkahelyek számát.
Hangsúlyozta: Magyarország exportteljesítményében az akkumulátor- és autóipar kiemelkedő, GDP-arányosan a magyar járműexport az EU-ban a negyedik legnagyobb. Az akkumulátorexport GDP-arányos értéke pedig a legnagyobb volt az unióban.
Az ország lehet az egyik legnagyobb akkumulátorgyártó a világon. A bejelentett új beruházások több mint 80 százaléka az elektromos autó ökoszisztémához kapcsolódik – mutatott rá. Ugyanakkor, ha a német elektromos autógyártás versenyképessége tovább romlik, az a hazai jármű- és akkumulátorgyártást is súlyosan veszélyezteti.
Már a tavalyi utolsó negyedévben lassult a magyar közúti járműgyártás és akkumulátorgyártás exportértékesítése a német elektromos autóipar visszaesése miatt.
Megismételte, hogy európai szintű elektromosautó-vásárlásösztönző programot kell indítani, amely versenyelőnyt adna az európai gyártású elektromos autóknak. A magyar elnökség idején biztosan kezdeményezni fogják a programot.
Új vagy használt autót vásárolnál? Utazást tervezel? Lakásfelújításba vágtok bele? Szükséged van még hozzá plusz pénzre? Add meg a Személyi kölcsön igénylés | Zöldszemélyikölcsön (zoldszemelyikolcson.hu) oldalunkon mekkora összeget szeretnél és mi megküldjük ajánlatainkat!
#elektromosautó #támogatás #akkumulátorgyártás #verseny #munkahely
Forrás: www.mti.hu